COL·LEGI D'ENGINYERS GRADUATS I ENGINYERS TÈCNICS INDUSTRIALS DE GIRONA - Actualitat - ARTICLE DEL DEGÀ: LA SINISTRALITAT LABORAL A GIRONA

Col.legi d´Enginyers Técnics Industrials de Girona

Tornar al Menú

Actualitat

ARTICLE DEL DEGÀ: LA SINISTRALITAT LABORAL A GIRONA

Notícies

Publicat al diari El Punt Avui el 10 de gener del 2019

La sinistralitat laboral a Girona

Segons les dades del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, en el període que va de l'any 2008 al 2017 els afiliats al règim general de la Seguretat Social a Girona, en número global han disminuït, mentre que si només ens fixem en el darrer tram a partir de 2013, l'evolució ha estat positiva. És en aquest darrer període, el de la recuperació econòmica, que en paral-lel a l'augment de la contractació, l'evolució de la sinistralitat laboral ha seguit una tendència semblant. S'ha passat de 7.469 accidents laborals l'any 2013 fins als 10.922 de l'any 2018. És a dir, hi ha hagut un notable increment del 46,23%. Si desglossem els sinistres en el propi lloc de treball segons la seva gravetat, veiem que fins ara el 2018 hi ha hagut 9.313 accidents lleus, 65 de greus i 8 de mortals. Mentre que el 2017 la xifra total va ser de 8.886. Pel que fa als accidents in itinere, és a dir durant els desplaçaments laborals, la xifra ascendeix a 1.026 sinistres, dels quals 1.018 de lleus, 7 de greus, i 1 de mortal. Cal recordar que l'any anterior hi va haver 945 accidents.

Finalment, pel que fa als accidents laborals que no van causar baixa laboral, l'any 2018 van ser 11.504, mentre que el 2017 va ser 11.285. En els tres casos, tant pel que fa als accidents en el lloc de treball, in itinere o sense baixa, es constata un augment. La mitjana diària és de 60 accidents, que realment és una xifra alarmant.

La relació entre l'augment de les afiliacions a la Seguretat Social i la sinistralitat és evident. Això no ens ha de fer perdre de vista que aquestes xifres són inacceptables. Especialment lamentable és que s'hagin produït nou víctimes mortals en el seu lloc de treball, és a dir nou famílies amb un dolor immens per la pèrdua d'un dels seus components i amb tota probabilitat afectades per una pèrdua del seu benestar i segurament amb greus problemes per seguir endavant. L'alta sinistralitat té uns costos econòmics, mèdics i socials molt elevats, però per resoldre el problema, no n'hi ha prou amb l'acció sancionadora de l'administració. L'arrel és molt més profunda. Per eliminar la sinistralitat s'ha d'estar conscienciat, i format. Ser conscient dels riscos i perills que comporta una acció, i tenir el coneixement per evitar-los, és cabdal per evitar un accident. Una tasca que hauria de començar a l'escola, des de primària, i també a casa, ensenyant als petits tots els perills que comporten accions no adequades. És imprescindible una educació correcta cap als riscos del nostre dia a dia. De la mateixa manera que se'ls educa en el reciclatge o l'educació viaria, és necessari fer-ho amb la prevenció de riscos laborals i no laborals. Un altre punt a incidir és la renovació de la maquinària i vehicles. La crisi ha comportat una aturada de les inversions i una retallada del finançament a les empreses, fet que comporta tenir un parc de màquines i vehicles força obsolet. Modernitzar-se equival a millorar la seguretat i la productivitat dels treballadors. Des de l'administració fora bo plantejar l'elaboració d'un Pla Renove per ajudar la millora de la situació actual. Polítiques destinades a millorar l'empresa que comporten menor accidentalitat amb disminució de costos sanitaris i socials, a més d'incrementar la productivitat i els beneficis, que en darrer terme equival a una major recaptació d'impostos. L'eliminació dels punts negres de la nostra xarxa viària i la millora del transport públic també comportaria una disminució important dels accidents in itinere, ja que a menys utilització del vehicle privat, menys desplaçaments, i menys possibilitats d'accidents. A aquest aspecte també li correspon a l'administració abocar-hi recursos. Una altra acció que comportaria un major benestar als treballadors i als propis empresaris seria l'adequació dels horaris. La reforma horària, que proposa adaptar les jornades amb una major flexibilitat del treball, conciliació familiar, oci, etc. comporta un positivisme que es tradueix en més atenció al que es fa, i una disminució de la sobrecàrrega mental i de la possibilitat d'accidentalitat. Treballar més hores no augmenta, en general, ni l'efectivitat ni la productivitat. Els tècnics de prevenció, entre ells els enginyers graduats i enginyers tècnics industrials, són un recurs a utilitzar tant per l'administració com per les associacions empresarials i les sindicals per poder desenvolupar unes accions efectives per fer efectiva una disminució real dels accidents, siguin amb baixa o sense.

Jordi Fabrellas - Degà d'ENGINYERS GI


Comparteix-nos:  

juliol 2019

dl.dt.dc.dj.dv.ds.dg.
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234

Més esdeveniments

Cercador


Col·legi d'Enginyers Graduats I Enginyers Tècnics Industrials de Girona C/ Barcelona, 33, 1r 17002 Girona Tel. 972 207 444 cetig@cetig.cat Avís Legal


Desarrollado por ATTEST